Jak dlouho zpravidla trvá prodej bytu?

Přestože byty z trhu stále mizí raketovou rychlostí, cesta od jednoho majitele k druhému se může ukázat jako běh na dlouhou trať. Jak dlouho zpravidla trvá, než je váš nový byt skutečně váš, a co neopomenout, aby převod nemovitosti proběhl co nejrychleji? Na to se podíváme v dnešním článku.

Připravte se na vše

Ať už stojíte na straně kupujícího, nebo prodávajícího, v obou případech jistě chcete celou záležitost vyřídit co nejrychleji. Je nicméně potřeba počítat s tím, že už od samého začátku se mohou vyskytnout průtahy. Raději si proto pro sebe stanovte pozdější termín samotného nákupu či prodeje, aby se nestalo, že se vystěhujete z bytu a další měsíc přespáváte u přátel, případně nervózně čekáte na peníze za prodej. Je dobré počítat s tím, že průměrná doba prodeje bytu se pohybuje mezi dvěma a čtyřmi měsíci.

Pak vyvstává další potenciální problém: podepisování smluv a financování samotného nákupu bytu. A pak už budete čekat „jen“ na úřady.

Podepište rezervační smlouvu

Dohodli jste se s majitelem či zájemcem na prodeji? Gratulujeme! Ať už se jedná o prodej přes realitní kancelář, nebo na vlastní pěst, je zapotřebí podepsat rezervační smlouvu. Ta chrání obě strany před tím, že z prodeje/koupě na poslední chvíli sejde. Ušetříte si tak čas i nervy a budete mít jistotu hned v začátku procesu, že vše proběhne řádně. V řádu dvou až osmi týdnů se standardně přistupuje k podpisu klasické kupní smlouvy.

Platba v hotovosti, na účet nebo přes hypotéku?

Dalším drobným zádrhelem může být samotné financování prodeje. Pokud kupující platí v hotovosti nebo bankovním převodem ze svého účtu, je platba prakticky okamžitá. Jiná situace nastává v běžnějším případě financování za pomocí hypotéky. Zájemci o byt mají často hypotéku předschválenou, uvolnění peněz bankou nicméně není okamžitou záležitostí, zejména v případě, že se vyskytnou nenadálé komplikace nebo pokud prodáváte byt zatížený vlastní hypotékou.

Vzhůru na úřad

Posledním krokem je převedení nemovitosti na nového majitele, uzavření kupní smlouvy totiž nestačí. Je nutné podat návrh na vklad do katastru nemovitostí. V kupní smlouvě by mělo být uvedeno, zda bude návrh na vklad podávat kupující, nebo prodávající. Pokud tomu tak není, bude zapotřebí se dohodnout alespoň ústně. Právo na podání návrhu má jak kupující, tak prodávající, a stačí podpis jen jedné ze stran, případně můžete využít i plné moci a vyslat k podání žádosti třetí osobu.

Poplatek za podání žádosti činí 2 000 Kč, žádost je možné vyřídit osobně, elektronicky či poštou. Po podání žádosti je nemovitost v katastru označena plombou. Rozhodnutí o povolení vkladu úřad vydá nejdříve za dvacet dní, nejčastěji je tato záležitost vyřízená do měsíce.

Pak už je vše zdárně hotovo a vy máte klid.

 

Zpět